بررسی نشانه های سلطنتی در آثار دوره ساسانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده پریا دواچی
- استاد راهنما آرمان شیشه گر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در زمان ساسانیان اعتقاد به این اصل که سلطنت موهبتی است الهی که از طرف ایزدان به خاندان ساسانی اهدا شده تأثیر عمیق و عظیمی در تاریخ ایران آن زمان داشته است. پادشاهان ساسانی همواره تبار خود را ایزدی می انگاشتند و خود را پرستنده اهورامزدا معرفی می کردند. این امر نشان دهنده آن است که شاهان ساسانی خود را جانشین ایزدان بر روی زمین می دانستند و در زمره خدایان قرار می دادند. همذات پنداری پادشاه ساسانی با ایزدان سبب گردید تا وی از نمادها و نشانه های ایزدان برای نمایش قدرت و شکوه سلطنت خویش بهره گیرد و این نمادها و نشانه ها جایگاه ویژه ای در هنر ساسانی یافتند تا جایی که آثار این دوره به تابلویی برای نمایش نمادها و نشانه های سلطنتی تبدیل گردید. آثار ساسانی شامل طیف وسیعی از کارهای هنری مانند معماری، نقش برجسته سازی، پیکر تراشی، فلزکاری، موزاییک سازی، جواهر سازی، مهرسازی، بافندگی، نقاشی، سفالگری، سکه زنی و همچنین گچ کاری و گچ بری بوده است که با نشانه ها و نمادهای سلطنتی تزیین و آراسته می گردید تا نشان دهنده جایگاه و قدرت بی مانند پادشاه ساسانی باشد. نماد با استفاده از شکلی به نام نشانه به طور غیر مستقیم ما را به شناخت امری ناشناخته هدایت می کند زیرا برای بیان و تعریف مستقیم آن امر عبارت رسا و کافی وجود ندارد و این نشانه است که همانند کلیدی برای ورود به قلمرویی وسیع تر از خودش و وسیع تر از انسانی که آن را به کار می برد عمل می کند. نماد و نشانه یکی از ابزارهای برقراری ارتباط با حقایقی است که محدودیت های زبان و کلام باعث مبهم ماندن معنای آنها گردیده و درک بیان نمادین نشانه ها را دشوار ساخته است. از طریق نماد و نشانه شناسی است که می توان به رابطه میان فرهنگ ها پی برد زیرا نماد و نشانه پیوستگی تاریخی و فرهنگی ملت ها را به نمایش می گذارند و با لطافت و ظرافت، ذهن مخاطب را معطوف خود ساخته و در حافظه نسل ها استمرار می یابند و نشانه حیات و نشاط معنوی جوامع می گردند.
منابع مشابه
بررسی نقش منگوله در بشقاب های دوره ساسانی
A common motif in Sassanid art is the king on horseback often accompanied with royal symbols and glory. On the remained images of the Sassanid kings’ horses, a pair of conical form, in some cases circular (tassel) is hanging on the back of the horse. These tassels are attached by a chain to the horse-cloth or crupper of the horse. Many believe that the tassels were used to decorate the Sassanid...
متن کاملنشانه های فمینیسم در آثار سیمین دانشور
مطالبات حقوقی زنان در کشورهای غربی از سده نوزده میلادی، به صورت جنبش های فمینیستی شکل گرفت. این جنبش ها به سرعت در کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و به گونه ها و شکل های مختلف ظاهر شد.سیمین دانشور، نخستین نویسنده زن ایرانی است که در تمام آثار خود، به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته زنان است. او که به صراحت خود را فمینیست می داند، به نوعی از فمینیسم ایرانی و شرقی معتقد است که در آن...
متن کاملنقد نشانه شناختی آثار هنرسنتی در منتخبی از عکس های دوره قاجار
در تعداد قابل توجهی از عکسهای دوره قاجار نشانههایی از آثار هنرِسنتی دیده میشود. این عکسها بهمثابه اسناد و مدارکی دال بر حضور آثار هنرِسنتی در بطن زندگی مردمان آن دورهاند؛ لذا خوانش آنها میتواند اطلاعات مهمی در رابطه با نقش و جایگاه هنرِسنتی در سبک زندگی و هویت اجتماعی دوره قاجار در اختیار بگذارند که آگاهی از این امر مغفولمانده ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش کاربردی نقد و ارزیابی 24 عکس...
متن کاملزنان خاندان سلطنتی در دوره اشکانی
با آنکه اشکانیان نزدیک به پانصد سال حکومت کردند اما شواهد ناچیزی در خصوص زنان این دوره در دست است. زنان خاندان سلطنتی نیز، که معمولاً در بالاترین ردههای اجتماعی کشور قرار دارند، از این قاعده مستثنی نیستند. با مطالعة منابع اندک یونانی و رومی و بررسی آثاری از قبیل سکهها، نقشبرجستهها، الواح بابلی و چرمنوشتههای اورامان میتوان اطلاعات مفیدی دربارة ملکهها و زنان خاندان سلطنتی به دست آورد. هدف ...
متن کاملمطالعه نقش برجسته های گیاهی سیراف در دوره ی ساسانی
هنر گچبری، از هنرهای تزئینی معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخ ها و بناهای قبل از اسلام بوده است. از نقوش ناب در گچبری ایرانی می توان به نقوش گیاهی اشاره کرد. که در کاخ های ساسانی نمونه های متنوعی از آن به چشم می خورد. این نقوش در گچبری ها، نقوش چکیده نگاری شده ای از طبیعت اند و اشکال متنوعی را در بر می گیرند که عبارتند از نقوش: نخل، انگور، انار، گل نیلوفر آبی و گل چند ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023